USP, magnet trækker kunder ind i butik

USP (unique selling proposition) – Hvad er det?

Lasse Iværksætter

Læsetid: ca 4 min

Hvad er USP?

Et unique selling proposition, som oftest bare forkortes til USP, er den ting der skiller dig fra konkurrenterne (gør dig unik). Det er den ene ting der kan få din virksomhed eller produkt til at fremstå attraktiv når man sammenligner det med de andre på markedet.

Mere præcist: Hvorfor skal man vælge dit produkt eller service?

Ofte vil det være dit USP du bruger i markedsføringen, og skal være med til at brandingen sikrer den ønskede markedsposition. Det er ikke ualmindeligt at de gode USP’er også fungerer som virksomhedernes tagline/slogan.

Som iværksætter, er det vigtigt at kunne definere sit unique selling proposition. Særligt hvis du har brug for at få en investor med ombord.

Unique selling propostion eller Unique selling point?

Måske er du stødt på både “Unique selling propostion” eller “Unique selling point” som termer, men hvad er forskellen på dem?

Der er ikke nogen forskel, de er blot to forskellige betegnelser for det samme, og det gør heller ikke nogen forskel når vi bare bruger forkortelsen USP. Når vi i Danmark bruger begrebet, er det oftest med forkortelsen.

Hvad skal dit unique selling propostion indeholde?

Hvad er et USP ikke?

Et unique selling proposition kan ikke være en enkeltstående markedsføringskampagne, eller tilbud. Du kan, og bør, bruge dit USP i markedsføringen, men er det kun dækkende for en enkelt kampagne, er det ikke et USP.

Kan man have mere end et USP?

Ja det kan man godt. Men det kommer dog an på hvem du er, hvad du sælger og hvem du sælger til. Er du på et nichemarked med ét enkelt produkt, vil du sandsynligvis ikke have mere end et enkelt USP.

Har du derimod flere forskellige målgrupper og markeder, vil det give god mening at du har flere forskellige USP’er. For forskellige målgrupper har sandsynligvis vis ikke præcis de samme problemer eller værdiskabende behov.

MEN – det er ret usædvanligt at have mere end ét overordnet USP.

Gode eksempler på USP’er

Som sagt kan de gode USP’er også fungere som taglines, hvilket også er noget du vil kunne se i de nedenstående eksempler.

DeBeers der sidder på 35-40% af det globale salg af diamanter, har en af de mest mindeværdige USP’er, der også er gået hen og blevet en del af populærkulturen:

“A diamond is forever”

Dropbox, som du sikkert kender til at opbevare og dele filer med, har et USP der er:

“Dropbox keeps your files safe, synced, and easy to share. Bring your photos, docs, and videos anywhere and never lose a file again.”

Det er måske ikke det mest “sexede” USP Dropbox har, men det forklarer perfekt hvorfor man skal bruge dem.

Der er også et godt eksempel fra manden der fandt på USP som begreb. Det var reklamemanden Rosser Reeves, og han lavede UPS’et for M&M’s:

“Smelter i din mund, ikke i din hånd”

Det fungerer ret godt, både som USP og som en tagline.

Hvordan finder man sit USP?

Kigger vi på udtrykket Unique Selling Proposition, er det særlig det første ord Unique vi skal finde frem. Hvad gør dit produkt unikt?

Nogle vil have svaret med det samme, mens andre vil have lidt sværere ved det.

Det handler ikke kun om hvad du tror gør dit produkt eller brand helt unikt, men mere om hvad målgruppen gør. For hvis ikke dine potentielle kunder kan se den unikke værdi, så fungerer det simpelthen ikke som et USP.

Derfor handler det om at kigge ind i:

  • Hvad er det din ønskekunde virkelig vil have?
  • Hvilket problem har de?
  • Hvordan løser du det?
  • Løser du det anderledes end konkurrenterne gør?
  • Hvad afgør om kunden vil købe eller ej?

Kan du svare på de spørgsmål, med en enkelt eller to skarpe sætninger? Så har du dit USP.

Prøv at undgå klichérne

Dit USP skal helst ikke være noget, som mange andre også sagtens ville kunne sige om deres egen virksomhed. Og man ser da også, at der nogle gange vælges USP, som er ret klichéfyldte. F.eks.:

  • “Vi har en god service”
  • “Gratis levering”
  • “Vi har den bedste kvalitet”

De er alle gode egenskaber at have i sin virksomhed, men er det specielt unikt? Nej ikke rigtigt vel?

Lev op til dit USP

Dit Unique Selling Proposition er ikke en vision. Det er noget du skal kunne leve op til lige nu. Derfor er det dumt at have et USP, som ikke harmonerer med det du i dag kan levere.

Om Lasse

Hos GoPitch arbejder Lasse med kommunikation, marketing og forretningsudvikling. Har har mange års erfaring som iværksætter i det digitale bureau Digitypes, hvor han primært beskæftiger sig med content marketing, SEO og strategisk vejledning.

Du er altid velkommen til at kontakte og connecte med Lasse.