Fremhævet billed for <span class="wtr-time-wrap block before-title">Læsetid: ca <span class="wtr-time-number">5</span> min</span>Tech startup

Hvornår er et startup et tech startup? Det ser vi nærmere på her, og dykker samtidig ned i forskellige typer tech startups, succesfulde danske eksempler samt tech startups og investering.

Hvad er et tech startup?

Et tech startup, er en forholdsvis nystartet virksomhed der baserer sin kerneforretning på en teknologibaseret løsning.

Hvis ovenstående lyder lidt upræcist, så er det fordi termet kan rumme mange forskellige typer virksomheder. Men i dag vil det oftest være virksomheder der har opfundet eller udnytter en eller anden form for digital teknologi.

Når man snakker om tech startups, vil mange med det samme tænke på Silicon Valley i USA, hvor mange af de succesfulde tech startup virksomheder hører hjemme, og hvor mange er baseret på software, kunstig intelligens, online løsninger, platforme o.l. Det kan altså rumme mange forskellige ting, men ofte vil der være tale om digitale løsninger.

Forskellige typer tech startups

Kigger vi nærmere ind på forskellige typer af tech startups, kan de deles ind i utallige forskellige typer, fordi det kan dække over så mange forskellige virksomheder. Men det kan dog give mening at kigge på hvordan det teknologiske rent faktisk er forankret i virksomheden, og her kan det give mening at dele op i to forskellige typer, nemlig:

  • High tech startups
  • Tech enabled startups

Hvad er high tech startups?

Et “high tech startup”, er en virksomhed der opfinder eller innoverer en ny teknologi. For at virksomheden overhovedet skal kunne eksistere, skal der ny teknologi til før de kan få deres produkt eller service på markedet.

Nogle vil mene at det kun er high tech virksomheder, der rent faktisk kan betegnes som “ægte” tech virksomheder.

Eksempler på high tech startups er virksomheder Apple og Tesla. Før virksomhedernes første produkter kunne lanceres, skulle der opfindes teknologiske løsninger og dele der ikke fandtes tidligere. Man kunne således ikke blot bestille allerede eksisterende dele hjem fra forhandlere, og sammensætte til det første produkt.

Det betyder også at der er en ret lang “go-to-market” tid for et high tech startup. Det vil også være meget dyrt at starte, og kræver at man registrerer sine innovation produkter eller løsninger via patenter.

Der vil altid være en høj risiko for at der aldrig findes et kommercielt marked, men lykkedes man med denne type virksomhed, vil der kunne opnås en massiv succes og massive gevinster for investorer, hvis man finder vej til et mainstream marked. 

Behovet for investering i denne type virksomhed vil typisk være meget stort hvis man overhovedet skal nå dertil hvor man kan lancere det første produkt.

Hvad er tech-enabled startups?

Et “tech-enabled startup”, udnytter en allerede eksisterende teknologi til at lave deres produkter. De opfinder ikke noget nyt, men vil ofte udnytte den eksisterende teknologi til at lave nye typer af løsninger, eller forbedre eller optimere løsninger der allerede er i markedet.

Størstedelen af de virksomheder vi i dag hører omtalt som tech startups, er i virkeligheden tech-enabled startups. Grunden til det, er at det er meget nemmere at starte en virksomhed hvor der ikke skal opfindes noget nyt, men i stedet innoveres eller optimeres på allerede eksisterende løsninger.

Der vil her være en meget kortere “go-to-market” tid, og opstarts omkostningerne vil være meget lavere, ligesom behovet for investering også vil være det. Man ser også typisk at der bruges flere penge på marketing end udvikling.l

Eksempler på tech-enabled startups er f.eks. virksomheder som AirBnb, det dansk startede Just-Eat og os selv i GoPitch.

Succesfulde danske tech startups

Vi har i Danmark en god tradition for at skabe tech startups der bliver en succes, og ender med at blive scaleups. Her er nogle eksempler på danske virksomheder der startede som tech startups og har opnået stor succes:

Investering til tech startups

Der er mange forskellige måder at investere i et tech startup. Nogle investorer fokuserer på forretningsmodellen, nogle fokuserer på teknologien og andre fokuserer på teamet. Her adskiller tech startups sig ikke væsentligt fra andre typer startups, dog er interessen for at investere i tech startups i den høje ende når man ser på forskellige virksomhedstyper.

Den mest almindelige måde at investere i et tech startup er gennem venturekapital. Venturekapitalister yder typisk finansiering til virksomheder, der ønsker at vækste deres forretninger, mod et massivt afkast hvis virksomhederne bliver en succes.

Se også: Vores liste med danske venture kapitalfonde.

En anden populær metode til at investere i et tech startup er business angels. Angel-investorer giver ofte seed-penge til at hjælpe en virksomhed ordentligt i gang.

Generelt er der i Danmark gode muligheder for at skaffe denne type risikovillig kapital.

I GoPitch er tech startups uden tvivl en af de områder der er størst interesse for hos vores investorer. Så hvis du har et tech startup eller er ved at starte et, er det et godt sted at starte hvis du søger investorer.

Kan man lave et tech startup uden investering?

Det korte svar er ja, men det kræver at teamet bag har den helt rigtige sammensætning af kompetencer. Men selv når det er tilfældet, er det yderst sjældent at der ikke vil være en eller anden form af investorer der bidrager. For når man går fra at have lanceret et MVP (minimal viable product), vil der ofte skulle yderligere kapital til for at vækste virksomheden i det tempo der er nødvendigt.

Brancheforening for danske tech startups

I 2020 blev Brancheforening for tech-startups (BTS) stiftet. En dansk brancheforening for danske tech startups og scaleups. Brancheforeningen er stiftet af og med støtte fra en række prominente danske tech iværksættere og founders.

Missionen med forening er ifølge deres hjemmeside (oversat til dansk):

Vores mission er at skabe de bedste forhold for tech startups og scaleups, og sikre væksten af tech virksomheder i Danmark.

Artikel vurdering

  • 12345678910
    10 er meget brugbar og 1 er overhovedet ikke brugbar

Om forfatteren

Billed af skribent Lasse Baungaard

Lasse Baungaard

Hos GoPitch arbejder Lasse med kommunikation, marketing og forretningsudvikling. Har har mange års erfaring som iværksætter i det digitale bureau Digitypes, hvor han primært beskæftiger sig med content marketing, SEO og strategisk vejledning. Du er altid velkommen til at kontakte og connecte med Lasse.
Se alle indlæg
Besøg hjemmeside
Besøg linkedIn

Kan vi hjælpe dig?

Featured image for “Stephen Møller Hansen”
Investor & Business -relations

Stephen Møller Hansen

Featured image for “Lasse Baungaard”
Kommunikation & SEO

Lasse Baungaard

Få viden tilsendt

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Artikelkategorier

Investeringsportalen

CSR Mærker

Miljøvenlig pakning Sundt arbejdsmiljø Mine cookies Etik online mærket Affaldssorterings mærket Vi holder afstand mærket

Et udvalg af Investeringsaktører