markedsanalyse

Sådan laver du en markedsanalyse

Bjorn Guides, Iværksætter, Virksomhed

Læsetid: ca 5 min

Markedsanalyse er ikke så omstændigt som det lyder. Hvis du er lidt vaks på fingrene, kender din egen virksomhed og dine konkurrenter så er rammerne hurtigt sat. Er du igang med at udfylde dit pitchdeck så stemmer hver overskrift med de felter du skal udfylde.

International og National marked

Den nemmeste måde og finde størrelsen på det nationale marked er på Danmarksstatistik hvor du finder omsætningen for din branche. Det internationale kan derimod havde sine udfordringer – der nogen bureauer der specialisere i at finde disse informationer, men de tager ofte også penge for det. Hvis du selv er studerende og eller kender nogen, så er Marketline en af de steder du kan finde en del information. Du kan også oprette en privatbruger eller en firmabruger på denne side, men det er muligt at noget af det kan koste penge.

Markedsposition

Ingen markedsanalyse uden at kende din position i marked. Hvor er din virksomheds plads? Gør du det alle de andre gør, eller specialisere du dig et bestemt mindre område? Kan også være du sætter standarden for din branche? 

MarkedsNiche

En nichevirksomhed er karakteriseret ved at der fokuseres på et lille kundesegment inden for branchen med specialiserede produkter eller tjenesteydelser til netop dette kundesegment. Der findes overordnet tre grupper i nicheverdenen. Kundespecialister tilpasser deres service og produkter efter én bestemt kundegruppe. Hvis kundegruppe har nye behov så er det deres vigtigste opgave at efterkomme dette. Produktspecialister udvikler specielle og unikke produkter til et specifikt kundesegment. Geografiske specialister, de har noget der i deres placering gør at de skaber noget helt unikt som meget få kan hvis nogen. Det bedste eksempel på geografiske specialister vil være Samsø katrofler.  

Har din virksomheds fokus på et helt specielt og ofte mindre kundesegment, eller gør dens geografiske beliggenhed virksomheden så unik, at meget få kan gøre kunsten efter ? Hvis så skal du vælge MarkedsNiche. 

Markedsfølger

Markedsfølgere´s fokus ligger i at beholde deres position på market. De ønsker hverken at udfordre toppe ved store udvidelser, eller specialisere løsninger med niche perspektivet. Dette kan også være et spørgsmål om kapital – da det kræver ressourcer og konkurrerer på toppen. Markedsfølgere kigger ofte på de større spillere på market og prøver og udnytte den erfaring de store spillere gør sig eller efterligne dem. 

Er din virksomhed i den størrelse med en bred vifte af ydelser eller produkter, men ingen specialisering eller ønsker om at være markedsudfordre så er det højst sandsynligvis en markedsfølger. Det kan lyde lidt tamt, men ofte en stabil position på markedet, uden de store risici, da man lader de større spillere føre an.

MarkedsUdfordre

Markedsudfordre har ressourcerne til at kunne være med i kampen om at være markedsleder indenfor deres branche. En markedsudfordres største fokus er at sidde på største delen af markedet og det sker kun ved at vælte markedslederen af pinden. Dette gøres ved en række forskellige angreb som skal trække kunderne over i markedsudfordrens favør. Angrebet kan være direkte på deres største kundesegment eller på de mindre segmenter. Markedsudfordre kender market rigtigt godt og har derfor lavet mere end en markedsanalyse for at nå der til hvor de er.

Alle vil gerne være den største haj i vandet, men for at du kan betegne din virksomheds som markedsudfordre, så kræver det bla at virksomheden har ressourcerne til at kunne påvirke toppen i branchen. Virksomheden skal også have en løsning/produkt der gør det muligt og være mere attraktiv end markedslederen. Yderemere så kræver det også et dedikeret fokus og et ambitionsniveau udover det sædvanlige hvis man ønsker og sidde på toppen. Har din virksomhed ovenstående kvalifikationer så skal du vælge MarkedsUdfordre. OBS en virksomhed der mener at være markedsudfordre bør have et markedsudfordrene koncept. 

MarkedsLeder

Toppen i branchen med størst markedsandel sidder markedslederen. Ofte er markedslederen den virksomhed som sætter standarden inden for branchen, og er førende inden for prissætning og nye produkter.Udover det store ansvar at sætte standarden  inden for branchen så er markedslederens fokus også at forsvare sin plads som største hvilket kræver udvikling.

Sidder din virksomhed på størstedelen af markedet – så er det markedleder du skal vælge. Hvis du er markedsleder så har du nok allerede lavet en markedsanalyse.

Læs mere om markedsposition- og strategier

Find din markedsandel?

Hvor stor procentdel af markedet udgøre din virksomhed? Det er hvad virksomhedens markedsandel er og den hurtigste metode er forholdsvis nem. Din virksomheds indtjening divideret med branchens indtjening over samme tidshorisont. 

Du kan finde din branche indtjening på Danmarksstatestik

Simpelt eksempel: Danmarkstatestik fortæller at de danske køreskoler samlet set solgte for 1.334 milliarder i 2019.

Markedsanalyse, beregn markedsandel

Eksempel: Hvis “din” køreskole så har solgt for 15millioner så ser regnestykket så ledes ud. 15.000.000/1.334.000.000 = 1,3%. Ergo har din køreskole 1,3% af markedsandelen.
Det lyder ikke af meget men der er over 1795 køreskoler i danmark så er det måske ikke helt dårligt og sidde på 1,3%. 

Konkurrentanalyse

Konkurrentanalysen er en vigtigt del af markedsanalyse og den kræver lidt arbejde i for at research. Det er muligt at din virksomhed er Niche eller meget unik derfor har du stadig konkurrenter. Alt der kan være en trussel for at tage dine kunder er konkurrent og når man zoomer langt nok ud er alle konkurrenter fordi dine kunder har begrænset midler og de midler kan de vælge og ligge hos andre. Konkurrentanalysen i dit pitchdeck er meget li med den information du har fundet om din egen virksomhed. På Proof eller Virk kan du finde informationer om dine konkurrenters nøgletal. Dog anbefaler vi altid og lave en mere udvidet konkurrentanalyse.

Om Bjorn

Skal der skal laves ammunition til marketingskanonen eller skrives et nyt blog indlæg så finder du Bjørn - Han ser content alle steder, og finder altid en måde og linke det hele sammen på så du aldrig løber tør for viden.