Markedsanalyse er slet ikke så omstændigt som det lyder. Hvis du er lidt vaks på fingrene, kender din egen virksomhed samt dine konkurrenter er rammerne hurtigt sat.
OBS! Er du igang med at udfylde dit pitch deck, så stemmer hver overskrift herunder med de felter du skal udfylde.
Internationalt og nationalt marked
Den nemmeste måde og finde størrelsen på det nationale marked er på Danmarks Statistik, hvor du finder omsætningen for din branche.
Det internationale kan derimod havde sine udfordringer – der visse bureauer der specialiserer sig i at finde disse informationer, men de tager ofte også penge for det.
Hvis du er studerende, eller kender nogen, så er Marketline en af de steder du kan finde en del information. Du kan også oprette en privatbruger eller en firmabruger på denne side, men det er muligt at noget af det kan koste penge.
Markedsposition
Ingen markedsanalyse uden at kende sin position i markedet. Hvor er din markedsposition? Gør du det alle de andre gør, eller specialiserer du dig inden et bestemt mindre område? Det kan også være at du sætter standarden for din branche?
Markedsniche
En nichevirksomhed er karakteriseret ved at der fokuseres på et lille kundesegment inden for branchen med specialiserede produkter eller tjenesteydelser, til netop dette kundesegment. Der findes overordnet tre grupper i nicheverdenen:
- Kundespecialister tilpasser deres service og produkter efter én bestemt kundegruppe. Hvis kundegruppen har nye behov så er det deres vigtigste opgave at efterkomme dette.
- Produktspecialister udvikler specielle og unikke produkter til et specifikt kundesegment.
- Geografiske specialister, har noget der i deres placering gør at de skaber noget helt unikt som meget få kan – hvis nogen overhovedet. Det bedste eksempel på geografiske specialister vil være Samsø kartofler.
Har din virksomhed fokus på et helt specielt og ofte mindre kundesegment, eller gør dens geografiske beliggenhed virksomheden så unik, at meget få kan gøre kunsten efter? Ja så skal du vælge Markedsniche.
Markedsfølger
Markedsfølgeres fokus ligger i at beholde deres position på market. De ønsker hverken at udfordre toppen ved store udvidelser, eller specialiserede løsninger med niche perspektivet. Det kan også være et spørgsmål om kapital – da det kræver ressourcer at konkurrere med og blive på toppen. Markedsfølgere kigger ofte på de større spillere på market og prøver at udnytte den erfaring de har, eller ved at efterligne dem.
Er din virksomhed i den størrelse, med en bred vifte af ydelser eller produkter, men ingen specialisering eller ønsker om at være markedsudfordrer? Så er det højst sandsynligvis en markedsfølger. Det kan lyde lidt tamt, men er ofte med en stabil position på markedet, uden de store risici, da man lader de større spillere føre an.
Markedsudfordrer
En markedsudfordrer har ressourcerne til at kunne være med i kampen om at være markedsleder indenfor deres branche. En markedsudfordrers største fokus, er at sidde på størstedelen af markedet og det sker kun ved at vælte markedslederen af pinden. Dette gøres ved en række forskellige angreb som skal trække kunderne over i markedsudfordrerens favør. Angrebet kan være direkte på deres største kundesegment eller på de mindre segmenter. Markedsudfordrer kender markedet rigtigt godt og har derfor lavet mere end en markedsanalyse for at nå der til hvor de er.
Alle vil gerne være den største haj i vandet, men for at du kan betegne din virksomheds som markedsudfordrer, kræver det bl.a. at virksomheden har ressourcerne til at kunne påvirke toppen i branchen. Virksomheden skal også have en løsning/produkt der gør det muligt og være mere attraktiv end markedslederen. Ydermere kræver det også et dedikeret fokus og et ambitionsniveau udover det sædvanlige hvis man ønsker og sidde på toppen. Har din virksomhed ovenstående kvalifikationer så skal du vælge Markedsudfordrer.
OBS! en virksomhed der mener at være markedsudfordrer bør have et markedsudfordrende koncept.
Markedsleder
I toppen af branchen med størst markedsandel sidder markedslederen. Ofte er markedslederen den virksomhed som sætter standarden inden for branchen, og er førende inden for prissætning og nye produkter. Udover det store ansvar at sætte standarden inden for branchen, så er markedslederens fokus også at forsvare sin plads, hvilket kræver udvikling – ellers kommer en af markedsudfordrerne indenom.
Sidder din virksomhed på størstedelen af markedet – så er det markedsleder du skal vælge. Hvis du er markedsleder så har du sandsynligvis allerede lavet en markedsanalyse 😉
Læs mere om markedsposition- og strategier
Beregn markedsandel
Hvor stor procentdel af markedet udgør din virksomhed? Det er hvad virksomhedens markedsandel er, og den hurtigste metode er forholdsvis nem at gå til. Det er:
Din virksomheds indtjening divideret med branchens indtjening over samme tidshorisont.
Du kan finde din brancheindtjening på Danmarks Statistik.
Et simpelt eksempel på beregning af markedsandel:
Danmarks Statistik fortæller at de danske køreskoler samlet set solgte for 1.334 milliarder kroner i 2019.
Hvis “din” køreskole så har solgt for 15 millioner så ser regnestykket således ud:
15.000.000/1.334.000.000 = 1,3%.
Ergo har din køreskole en markedsandel på 1,3%.
Det lyder ikke af meget men der er over 1.795 køreskoler i Danmark, så er det måske ikke helt dårligt og sidde på 1,3% af markedet.
Gratis beregner
Prøv vores gratis beregner nedenfor – indtast dine tal og se din markedsandel.
– Beregner – Markedsandel Beregner
Konkurrentanalyse
Konkurrentanalysen er en vigtigt del af din markedsanalyse, og kræver lidt arbejde med research. Det er muligt at din virksomhed er i en niche eller er meget unik, men derfor har du stadig konkurrenter. Alt der kan være en trussel for at tage dine kunder er en konkurrent, og når man zoomer langt nok ud er alle konkurrenter, fordi dine kunder har begrænsede midler og de midler kan de vælge og ligge hos andre.
Konkurrentanalysen i dit pitch deck er meget lig med den information du har fundet om din egen virksomhed. På Proff eller Virk kan du finde informationer om dine konkurrenters nøgletal. Dog anbefaler vi altid og lave en mere udvidet konkurrentanalyse.