I de fleste brancher er der stor konkurrence, og derfor gælder det sig om at skille sig ud i forhold til konkurrenterne på markedet. Det handler om at få en attraktiv markedsposition, i forhold til konkurrenterne. Det er noget der ret vigtigt for dig der er ved at blive iværksætter.
Men hvad er markedsposition? Og kender du rent faktisk din markedsposition?
Hvad er markedsposition?
En markedsposition er hvordan en virksomhed eller et brand er positioneret i forhold til konkurrenterne. Helt konkret handler det om hvordan kendskabet til virksomheden eller opfattelsen af brandet er hos målgruppen.
Der kan være mange forskellige typer markeder og parametre et marked kan måles på. En helt traditionel, og nem måde at se mange markeder og brancher på kunne være:
Hvor ville du være placeret på sådan en graf?
Kender du din markedsposition?
Markedsposition handler meget om opfattelse. Hvordan opfattes din virksomhed/brand af markedet? Det er nemlig ikke altid den markedsposition du tror du har, eller gerne ville have, som du rent faktisk har.
Har dit produkt den højeste kvalitet i forhold til konkurrenterne? Fedt hvis det har, men er markedet også overbevist om det? Det er slet ikke sikkert. Og hvis målgruppen er forvirret, er det måske fordi du i virkeligheden ikke selv er klar over hvor din position i markedet bør være?
Det kan også være det handler om at du har slået fejl med din markedsføringsindsats, og ikke nået igennem med det ønskede budskab.
Og det er altså meget nemmere at tage flere penge for et produkt end konkurrenterne, hvis kvaliteten betragtes som højere af andre end dig.
Hvordan finder man sin markedsposition?
Du skal finde ud af hvad der adskiller dig fra konkurrenterne – det ved du forhåbentlig? Ellers er det tilbage til tegnebrættet makker.
Identificér en værdi kunderne kun får når de køber dit produkt eller service. Det kan være svært, men hvis du kan, er det her det virkelig rykker.
Hvilken type kunder er dit produkt/service henvendt til? Og er det også dem der rent bruger det, eller vil bruge det?
Har du allerede lanceret, bør du lave en undersøge hos dem der allerede er kunder. Hvad er deres opfattelse?
Er du ikke allerede på markedet? Så prøv at lave nogle brugerundersøgelser på det du har tænkt dig at lancere. Hvad tænker målgruppen om det? Er den idé du har om hvor du kommer til at ligge i forhold til konkurrenterne også det de ser?
Hvordan laver man en markedspositionsstrategi?
Sådan kan du lave din markedspositionsstrategi:
- Find din nuværende markedsposition
Hvad adskiller dig fra kunderne? (Se forrige afsnit)
- Find konkurrenternes markedsposition og lav en analyse dem
Find al den information du kan om relevante konkurrenter. Du kan med fordel kigge på deres svagheder og styrker – måske lave en SWOT og TOWS analyse.
- Hvad gør dit brand unikt?
Det der skiller dig ud i forhold til konkurrenterne, kan være det dig sikrer en stærk position (USP). Efter du har analyseret konkurrenterne, vil du som regel kunne se nogle mønstre. Du vil ofte have identificeret både fælles styrker og svagheder. Er der nogle af de svagheder som kan være din styrke?
- Lav en markedspositions vision/statement
En markedsposition statement/vision er en enkelt eller to sætninger, der tydeligt kommunikerer dit brands unikke værdi i forhold til de primære konkurrenter.
- Test på målgruppen – er din egen vurdering realistisk?
Som med så meget andet i din business er det super vigtigt at lave test. For som vi allerede har været inde på, er det ikke sikkert at det du tror eller antager også passer med hvordan andre ser det.
Kan man re-positionere sin markedsposition?
Ja, det kan godt lade sig, men det er ofte svært at ændre folks opfattelse uden også at bruge en ordentlig bunke penge på marketing.
Derfor ser vi også oftest succesfulde re-positioneringer hos større virksomheder, der har pengene til at køre større kampagner.