Er meget vital funktion i at drive en virksomhed, er evnen til at sælge sit produkt eller ydelse. Derfor bør man gøre sig grundige overvejelser om hvad man vil gøre, og ikke mindst hvordan man skaber værdi for målgruppen og kunderne. Vi har her beskrevet 6 forskellige salgsstrategier som kan anvendes enkeltstående, eller i kombination med hinanden.
Hvad er Kanvassalg? (aka. kold kanvas)
Kanvassalg er kort sagt, opsøgende salg uden nogen forudgående aftale med den potentielle kunde. Begrebet kanvas stammer fra det engelske begreb “canvassing” og refereres oftest til som kold kanvas, da der er tale om et koldt lead. Dvs. at der har ikke været nogen anden form for salgsproces til at varme kunden op, til et køb.
Salgsformen kan udføres på flere måder. Oftes sker det via telefonopkald, men kan også ske ansigt til ansigt. Her skal man dog være opmærksom på lovgivningen i forhold til henholdsvis B2C og B2B salg.
Kold kanvassalg anses for at være en af de sværeste salgsteknikker, og opfattes ofte som mindre lukrativt. Dog anvendes den i bred udstrækning af virksomheder for at holde omsætningen og væksten ved lige. Succesraten vil da også tit afhænge af branchen, nogle steder vil det være markant lettere at lave kold kanvas end andre.
Har man en sælger der er specialist i kold kanvas, kan det, afhængigt af branche og produkt, godt ende med at være virkelig lukrativt.
Via webshop
Efter internettets indtog i alle hjem og lommer, kom også salgsstrategien “Via webshop”. Denne strategi går ganske enkelt ud på at du opretter en webshop online, hvor potentielle kunder kan gennemse udvalget og købe produkterne direkte i shoppen, uden nogen direkte kontakt med dine medarbejdere.
Dette er en meget udbredt automatiseret salgsteknik, grundet teknologien der gør det muligt altid at være til stede hos alle potentielle kunder, uden de fysisk skal komme til din butik eller dit lager. Det skal dog siges at en webshop i sig selv ikke garanterer salg. Her er det marketingindsatsen og de ressourcer der bliver allokeret til at sprede budskabet ud på internettet, der har stor indflydelse på selve salget. Samtidig vil der også være brancher hvor konkurrencen er meget stor, og indgangsbarrieren derfor også er stejlere.
Detailhandel (B2C)
Salg via Detailhandel er nok en af de bedst funderede og mest velkendte salgsstrategier blandt en bred del af befolkningen. Hvis du har et fysisk produkt, kan du vælge detailhandlen som en salgskanal. Detailsalg er nemlig salg til slutbrugeren/forbrugerne. En detailhandler køber store partier varer hjem fra grossister, og sælger dem videre i mindre mængder til forbrugeren. En detailvirksomhed er det modsatte af en engrosvirksomhed.
I takt med at onlinesalget er steget, og fortsat vil gøre det i en årrække frem, er mange begyndt at kombinere detailhandel med online handel. Har du som detailhandel i dag ikke en online salgskanal, vil du næsten altid være bagud i forhold til konkurrenterne.
Grossist / Engrosvirksomhed (B2B)
Meget kort sagt: Ordet engros stammer fra det franske “en gros”, som betyder “i det store” eller handel i store partier mellem forhandlende virksomheder indbyrdes. Det skal ses i modsætning til detailhandlen, der handler mindre partier til slutbrugerne/forbrugeren.
Engroshandel kan være et eller flere led hvor virksomheder handler indbyrdes inden det kommer ud til slutbrugeren/forbrugeren.
Messer / workshops / præsentation
Denne salgsstrategi går kort sagt ud på at møde fysisk op og fremvise dit produkt for potentielle kunder og klienter.
Messer er en meget direkte metode, hvor man booker en stand på en relevant messe. Det skal selvfølgelig være en brancherelevant messe, hvor ens målgruppe vil være tilstede.
En anden salgsmetode som kræver mange fysiske mandskabstimer, er workshops og præsentationer, hvor du face-to-face med dit publikum fremviser og uddyber dit produkt eller service. Her har du virkelig mulighed for at demonstrere værdierne ved din løsning direkte til slutbrugeren eller de rette beslutningstagere. Her handler det om at efterlade et indtryk der huskes.
Callcenter salgsstrategier
Et callcenter kan enten være en selvstændig virksomhed eller en afdeling i en virksomhed, hvor en telefonen er et essentielt redskab. Der findes 2 typer callcentre: outbound og inbound.
Opgaverne et callcenter håndterer, kan spænde fra telesalg og mødebooking til kundeservice eller analyse.
Inbound
I et inbound callcenter er der primært indgående telefonsamtaler til virksomheden. Disse indgående opkald kommer hovedsageligt kunder, leverandører m.v.
Inbound-servicen lægger i stigende grad hos en ekstern virkshomhed, der er et selvstændigt callcenter, men man ser også at større virksomheder har et internt callcenter der tager sig af servicen.
Outbound
Hos de outbound callcentre, der også kan kaldes telemarketingfirmaer, er det primære fokus er at ringe ud til kunder, og potentielle kunder med henblik på at sælge. Det kan være alt fra et direkte salg, til mødebooking.
Det er en af de mere offensive salgsstrategier, men virker til nogle segmenter i markedet.
Outbound callcentre vil næsten altid bruge kold kanvas strategien.
Online salgsstrategier
Når det kommer online salgsstrategier kan du anvende 2 overordnede strategier, nemlig betalt annoncering eller organisk annoncering.
Disse 2 metoder kan anvendes i søgemaskinerne og på forskellige medier online. F.eks. sociale medier og hjemmesider.
Betalt annoncering
Når det kommer til betalt annoncering, laves disse oftest som kampagner med et specifikt formål. Her vælger du et månedligt budget, et segment du ønsker at nå, og den periode du ønsker at kampagnen skal løbe i. Så absolut en af de mest effektive og hurtigst virkende salgsstrategier.
Betalt annoncering kan også anvendes til brandingmæssige formål, i en mere generel forstand uden nogen større kampagnestrategi bag.
Organisk annoncering
Organisk annoncering kan være en af de mere langsigtede salgsstrategier. Organisk vil sige at du laver målrettet indhold som rangerer og trender hos brugerne uden nogen form for annonceringsbudget – det når organisk/naturligt frem.
Her handler det om at skabe indhold (artikler, video, auditivt indhold, grafikker etc.) som brugeren søger efter. Dette kan sikre at man imødekommer en af de 4 overordnede søgeintentioner en bruger har online. De består af: informative, navigationsmæssige, kommercielt undersøgende og transaktionsmæssige intentioner.
Exit-strategien bliver ofte glemt selvom det er en af de vigtigste.