Markedsføringstrategi, strategi

Hvilke markedsføringsstrategier skal jeg bruge?

Lasse Iværksætter, Startup, Virksomhed

Læsetid: ca 3 min

Det er meget få virksomheder der kan klare sig uden markedsføring. Men hvilke markedsføringsstrategier skal du bruge? Her får du en kort beskrivelse af forskellige typer marketing, så du forhåbentlig får et bedre overblik over hvad du skal bruge.

Vi har valgt at inddele det i to forskellige overkategorier:

  1. Betalt markedsføring
  2. Organisk markedsføring

Betalt markedsføring

Det er nok det der er nemmest at gå til. Her betaler du for at få en synlighed. Det er som regel det der kan give de hurtige resultater, og denne type markedsføring du bør bruge når du laver kampagner.

Så er der valget med hvilken type betalt markedsføring du skal bruge – online eller fysisk?

Begge markedsføringsstrategier kan give rigtig gode resultater, men afhænger selvfølgelig også af dit budget. Den online annoncering er som regel noget nemmere at komme i gang med, og her kan du da også bedre målrette præcis hvilken målgruppe du gerne vil ramme.

Har du budgetet til det, kan det være en god idé at køre det online i kombination med det fysiske. Det fysiske er som regel rigtig godt til branding. Og kan du få din målgruppe til at se dit budskab både online og i den virkelige verden, så er det selvfølgelig optimalt.

Online annoncering

  • Online annoncering i søgemaskiner
  • Online annoncering på hjemmesider
  • Online annoncering på sociale medier

Fysisk annoncering

  • Reklamefilm
  • Avisannoncering/magasinannoncering
  • Radiospots
  • Direct marketing/via post
  • Outdoor (eks. busreklame, billboard, messer o.l.)

Organisk markedsføring

Organisk markedsføring, er markedsføring der ikke er fra betalte kanaler, men noget der skal dukke op naturligt i søgemaskinerne; i målgruppens feed på sociale medier; som nyhedsbrev eller på anden måde uden at betale for at folk ser det.

Effekten af den organiske markedsføring tager oftest længere tid at bygge op end den betalte, men kan på den lange bane være endnu mere værdifuld.

SEO

SEO er en forkortelse af den engelske “Search Engine Optimization”, eller på dansk: søgemaskineoptimering. Det er arbejdet med at få din hjemmeside til at rangere højt i søgeresultaterne. Her er det vigtigt at pointere at det er de resultater der kommer under annoncerne, og det er ikke nogle man kan betale for at få højere op. Det er udelukkende arbejdet med at gøre din hjemmeside bedre, lave indhold af højere kvalitet og opbygge autoritet ved at få andre relevante hjemmesider til at linke til den.

Får du lavet det ordentligt, er det en af de mest effektive markedsføringsstrategier.

Sociale medier

Sociale medier er en rigtig effektiv kanal til organisk markedsføring. Her kan du opbygge en følgerskare, ved at udgive indhold der er relevant for din målgruppe. 

Særligt videoer, infografikker og indhold der engagerer målgruppen og lægger op til en dialog og skaber interaktion. Der er her du vil få en rækkevidde der kan bruges til noget.

Og husk: hvis ikke dit indhold skaber værdi for målgruppen, er det meget svært at få sin følgerskare til at vokse.

Nyhedsbrev

Nyhedsbreve er en supergod måde at fastholde sine kunder på, og sikre den loyalitet der gør at de kommer tilbage. Det tager som regel noget tid at få opbygget listen af nyhedsbrevsabonnenter. Men er dit nyhedsbrev interessant nok, vil det være noget nemmere. Du skal gerne kunne kombinere det du gerne vil sælge, med indhold der skaber værdi for abonnenterne. Det kan i hvert fald være en god måde at sikre de ikke afmelder sig dit nyhedsbrev.

Om Lasse

Hos GoPitch arbejder Lasse med kommunikation, marketing og forretningsudvikling. Har har mange års erfaring som iværksætter i det digitale bureau Digitypes, hvor han primært beskæftiger sig med content marketing, SEO og strategisk vejledning.

Du er altid velkommen til at kontakte og connecte med Lasse.