customer acquisition cost, hvad koster en kunde

Læsetid: ca 3 minCustomer Acquisition Cost – hvad koster en kunde?

Lasse Baungaard Guides, Investeringsordbog-artikler, Iværksætter, Startup, Virksomhed

Hvad du hvad det koster dig at anskaffe en kunde? Det er noget der for mange investorer er ret vigtigt at vide. Det kan du finde ud af ved at beregne Customer Acquisition Cost. Så for dig der søger investor, er det bare at komme i gang.

Hvordan du gør det, får du svaret på her.

Du kan også gå direkte til vores gratis beregner her.

Hvad er Customer Acquisition Cost?

Customer Acquisition Cost (forkortes ofte til CAC), er beregningen af hvilke omkostninger der er forbundet med at anskaffe én kunde. Eller mere mundret: Hvor meget koster en kunde?

Ofte vil de omkostninger der er forbundet med at sikre nye kunder, stamme fra salgs- og markedsføringsmæssige aktiviteter. Og det er altså disse der skal ses i forhold til hvor mange nye kunder der kommer ind.

Hvorfor er det vigtigt at vide hvad en kunde koster?

Virksomheder kan bruge Customer Acquisition Cost til at fastslå hvor mange penge der bliver tjent, eller kommer til at blive tjent, efter omkostningerne til at anskaffe kunder.

Man kan altså bruge det til både at få indsigt i hvor profitabel en forretning man har nu, men også som et parameter, når man laver strategier og projiceringer af fremtidig indtjening.

Samtidig vil mange investorer kigge på dette tal, da det også siger noget om hvad det vil koste at vækste.

Hvad kan du bruge din CAC til?

Når man ved hvad en kunde koster, vil man også have nemmere ved at optimere denne omkostning. Egentlig ret simpelt:

Kan du reducere din CAC, vil din fortjeneste stige.

Så når du ved hvad en kunde koster, vil det som regel også være nemmere at gå ind og se på hvor der kan optimeres.

Det giver måske anledning til at se på hvor i salgsprocessen der kan optimeres. Kan man f.eks. automatisere opsamlingen af leads via noget software? Kan markedsføringsindsatsen optimeres ved at arbejde mere målrettet med den data der kommer ind?

Ved du hvor du selv kan optimere?

Hvordan beregner man Customer Acquisition Cost?

Det er heldigvis ret enkelt:

Du tager omkostninger fra salg og markedsføring og dividerer dem med antallet af nye kunder.

Men hvad hører så under salgs- og markedsføringsmæssige aktiviteter? Det er i de fleste virksomheder ret nemt at se. Det kan f.eks. være:

  • Reklame og annonceringsudgifter
  • Lønninger til personale der arbejder med salg og markedsføring
  • Tekniske omostninger
  • Produktionsomkostninger til markedsføring og salg

Når du så har de udgifter, skal du vælge hvilken periode du gerne vil beregne CAC for. Er det for den seneste måned? Kvartal? Halve år? År?

Ofte vil det være interessant at lave beregninger for flere perioder. Customer Acquisition Cost er nemlig typisk en værdi der vil være forskellig over forskellige perioder. Og det er altid en fordel at se hvor volatil din CAC er. I nogle brancher vil der være naturlige udsving i hvad kunder koster, i forskellige perioder eller sæsoner.

Men nu du har de ting på plads er du faktisk klar til at beregne din CAC.

Beregningsmodel for Customer Acquisition Cost:

Salgsomkostninger + markedsføringsomkostninger ÷ antallet af nye kunder = Customer Acquisition Cost

customer acquisition cost beregning

Det virker ret nemt ikke? Lad os prøve med et konkret eksempel:

Du har det seneste kvartal brugt 225.000 kr. på salg, 125.000 kr på markedsføring og anskaffet 400 nye kunder. Her er din Customer Acquisition Cost: 225.000 + 125.000 ÷ 400 = 875 kr.

Her har det har altså kostet 875 kr. at anskaffe en kunde, i løbet af det seneste kvartal.

Når du har udregnet CAC, er du et skridt nærmere at skaffe investering, for det er som sagt et vigtigt parameter for mange investorer.

En anden vigtig værdi når du leder efter en investor er customer lifetime value. Prøv at se hvordan du beregner customer lifetime value.

Gratis beregner til Customer Acquisition Cost